torsdag 15 september 2011

Styckning och hundar igen!

Denna vecka tänkte jag hinna med lite spackling och påbörja grundmålning på kontoret i Getåsen, men det är många som vill träna på våra rappisar, det är självklart att det går först:)

Det som är väldigt roligt och lärorikt med detta är att jag får träffa många olika individer både av förare och hundar. Vissa behöver stöttning och peppning och andra behöver visas var "skåpet ska stå". Inte en hund som är den andra lik, alla är de olika individer och har olika mentala förutsättningar, oavsett ras. Ägarna är också väldigt intressanta att läsa och för mig lista ut hur de ska jobba med sin hund för att de ska bli ett bra team.

Igår hade jag en mycket klok nybörjare som "sög åt sig som en svamp" och var väldigt "lättfostrad":) Det kom också en gordonsetter vars husse ville ha hjälp med hennes ståndfasthet. Jag tror att hon har charmat sin husse lite för mycket, men nu är det slut på de´, tiken behöver veta vem som äger ståndet.  Fötterna gick lite för snabbt för näsan på denna dam.


Under kvällen kom en driven hundkvinna som hade trevliga poinerflickor som skall starta på fältprov till helgen. Ena tiken var mycket försiktig och behövde peppas medan hennes kullsyster var helt självgående och tog för sig rejält, men med en sådan befäst grundlydnad var det ingen konst att styra henne.  Lycka till på provet!  och tack för härligt hundprat om mentalitet och hundar. Oj, oj, oj nu vill jag ha en pointer:) Det var gamla Jämtländska blodslinjer i hundarna dessutom!

Suddig bild med mycket glädje i! Helt lugn i flog efter flera fina situationer:)


Mellan varven av hundträning så styckade vi en älg stoppade ner i frysen. Härlig känsla!

Johan har dragit iväg till fjälls på guidning i denna storm... jag avundas honom inte, frånsett alla gula kantareller då:) Nu ska jag och Hera på en viltolycka på rådjur och sedan träffa en bretong och en vorsteh.

Inga kommentarer: