söndag 16 september 2012

Jägarexamenselever rapporterar

Denna vecka har vi fortsatt att jaga älg, Anders har guidat ripjägare och jag har fått rapporter från Jägarexamenselever om deras första skjutna älgar!

Johan, en kille från Dvärsätt, blott 17 år gammal, fick skjuta sin första älg! Stort grattis på dig Johan!!

Läs hans berättelse här nedan:

"Jag tog Jägarexamen som 17 åring i början av augusti här på Fors Wards, lagomt till september som den älgjägare man blivit drillad till av både styvfar och pappa. Kursen var inte bara en lärdom utöver det vanliga utan även ett minne för livet, gruppsämja, schema-upplägg och ledare med rutin och stora egenskaper gjorde att jaktpassionen blev än större och förståelig. 

En månad efter var det dags för den efterlängtade älgjakten, dock inte helt ensam, utan som 17 åring med pappas 308 sako i mina nävar får han stå för ansvaret genom att finnas vid min sida, kallad "uppsynsjakt". Premiärveckan med start 3 september fanns vi ute i skogen tillsammans med de andra gubbarna i jaktlaget, då pappa är hundförare blir det inte bara sitta på pass. Just hundförare var vi i mitten av den trögstartade jakten, älgkontakt med dunder och brak fick högerbenet plötsligt darr, i buskaget 20m bort skymtades älgar men inget skott den gången.. 


Det var på fredagen den sjunde september min tur skulle komma, ett fint pass fick vi inne i skogen med nyröjda skjutgator och en bäck bara någon meter från pallen. Niklas i jaktlaget bandade med sin gråhund, färska spår gjorde att spänningen blev stor när han ropa på radion att spåret som hunden följde svängde söderut mot pass fyra där jag och en pappa med tunga ögonlock satt, nervositeten började komma, men försvann lika fort då den vände och gick ut från såten... Niklas och Frodo kom förbi vårt pass och surrade en stund, innan han fortsatte neråt. Jag hade någon känsla som gjorde att jag fortfarande var superberedd och i och med att Niklas tappade radion blev det tyst och långtråkigt för pappa. 

Bara en kvart efter besöket på passet så får jag syn på något grått snett till höger, ett älghuvud, hondjur, ensamt och smygande bort från riktningen dit hundföraren gick, jag osäkrade och lade upp bössan medan älgen tog några försiktiga kliv ut i skjutgatan, 80-90 meter bredsida, "Vad gör du?" viskar pappa som i samma ögonblick som smällen tittar upp och får se kvigan stelna till i skottet för att sedan försvinna in i buskaget. Jag ropade på radion och bara någon minut efter var Niklas och Frodo på plats vid skottplatsen, Frodo följde spåret cirka 30 meter och precis på andra sidan bäcken var "min första älg" ett faktum.. Bogskott som gick genom båda lungorna blev lidelsen minimal för den fina kvigan med en uppskattningsvis slaktvikt på mellan 140-160kg. 
Ett oförglömligt minne och tomhylsan vilar fint hemma på skrivbordet.

Johan Larsson, Dvärsätt."





Johan med sin 1:a älg




 Tomas, en kille/karl som tog sin Jägarexamen hos oss förra året, skaffade sig en stående fågelhund som han tränat en hel del hos oss, har också lyckats skjuta sin 1:a älg. Grattis på dig å´!!
Tomas Orells 1: älg




2 kommentarer:

Morris & Maria sa...

Åh, man blir ju alldeles rörd när man läser Johans berättelse :)
Grattis till första älgarna killar
och grattis ForsWard för att ni är så grymt duktiga på att utbilda jägare!!
Jag och Morris jobbar vidare på fåglarna, har hört att det finns en del skogsfågel längs gölvägen, kanske drar dit o provar lyckan när ni älgjägare lugnat ner er lite ;)
Kram M&M

ForsWards Hund & Jakt sa...

Har varit efter Gölvägen o jagat nu ii en vecka och det är verkligen INTE många skogsfåglar där inte... MEN provar man inte så får man aldrig chansen så ut med er nu;)