torsdag 2 februari 2012

Träning av hundar med olika problem

60 kg och vägrar hoppa in i bilen

I veckan har vi tränat två olika hundindivider och såklart olika människoindivider:) Den ena var STOR Bernersennerkille på 60 kg som vägrade att hoppa in i bilen... Det kallar jag problem!

Det hela hade börjat för 3 månader sedan när familjen flyttat. Det enda de visste som hade hänt var att gallret baken i bilen, ni vet, hade ramlat ner på honom någon gång, så det kunde vara rädsla för det, tänkte vi... Jag frågade också om de hade sett någon tendens till att han hade ont i rygg eller dyl. Men de hade de aldrig lagt märke till.

En så här stor kille lyfter man inte in hur lätt som helst kan jag lova!!! Johan var med eftersom min höft inte är stark nog att jobba med denna storlek av hund ännu. Johan fick erfara styrka som han tidigare aldrig mött hos en hund:). När hundkillen bestämde sig för att stanna framför bagageluckan, då gjorde han det, TVÄRSTOPP!!

Jag hade en strategi om att "bara" lyfta in honom och berömma, lugna, ge godis osv. men den tanken kunde jag FET-glömma!  Vi(Johan och jag) byggde upp ett förtroende mellan hund och oss och det var lätt, det var en mycket trevlig och lydig grabb, se!

Sedan gick vi till attack mot bilen och bagaget. Korvbitar fick bli min lösning och ordet sök( för det var han duktig på) Jag började med att lägga korv bredvid bilen, åsså fick han gå fram och hämta. Mycket snabbt i början, men sen kunde han stå intill bilen med bagageluckan öppen. Då tog jag  nästa steg korvbit på kofångaren och "sök". Tveksamt i början men sen gick även detta. Nu var det dags för korv inne i bakluckan och det gíck även det, slutligen kastade jag in korv i bilen och kommendera sök. Det grabben gjorde då var att hoppa in med frambenen och ta korven snabbt som attan och hoppa ur igen.

Innan vi slutade dagens övning stod han kvar inne i bilen med överkroppen en stund innan han hoppade ut igen, YES!!

Ja, med honom får man ta ett steg i taget insåg vi. Ungefär som när man lär in andra övningar i moment. Apportering  är ju en sådan övning där man får lov att gå sakta fram och befästa varje del för att sedan sätta i hop momenten mot slutet.

Hoppas matte och husse jobbar med övningen till nästa gång vi kommer och hälsar på:)

Bordercollieflickan
Den andra hunden för dagen var en bordercollieflicka som gjorde utfall mot hundar samt högg i snöspaden när matte skottade. Denna tjej var hos mig i höstas för att träna bort sitt beteende med att jaga bilar. Det har matte lyckats få bort!

Vi såg tydligt att tjejen kände igen mig och var som ett lamm på en enda gång. Hon tänkte verkligen inte gör utfall mot någon hund, denna kväll :) Det är fascinerande vilka lättlärda hundar de är dessa vallhundar. MEN de är ju avlade för denna egenskap och en hund som lär sig lätt /fort lär sig också FEL lika fort och lätt!  Eftersom hon kände av min närvaro och skötte sig exemplariskt när jag var med gick jag ifrån matte och hund för att de båda skulle känna av känslan att det fungerar även när de var utan mig.  SÅÅÅ skönt tyckte matte. Hoppas ni nu kan hålla i relationen, matte först i alla lägen och försvara din egen hund inte tvärtom.

Det andra problemet matte hade med sin hund var att hon attackerade snöspaden varje gång hon skulle skotta. Jag visade henne att hon skulle lägga ner sin tjej (detta är en hund med bra lydnad nämligen) medan hon skottade, så fick det bli till en övning och sedan efter skottandet och platsläggningen blev det lek och bus med matte. Fungerade hur bra som helst!

Vallhundar har ju en enorm instinkt att valla och kan inte förstå skillnaden på får, bilar, hundar, snöspadar som skottar(rör sig) OM man inte som ägare lär dem det!

Lycka till med fortsatt träning och aktivera din hund på ett vettigt sätt!

Inga kommentarer: