tisdag 14 februari 2012

Älghundsutställning i Gideå

Under söndagen dömde jag jämthundar i Gideå. För första gången i min domarkarriär, hade jag förmånen att döma enbart jaktklass av både hanar och tikar. Tänka sig att det var 63 hundar anmäld i jaktklass hanar och tikar. Det måste vara ett tecken på att vi har bra jakt i våra jämthundar i dags läget, sååå många jaktmeriterade att det blir en hel ring med enbart jaktklasshundar!!

Jag tycker hundarna höll en bra exteriör kvalité överlag. De hundar som föll utanför ramen denna gång var någon med allt för snipigt nosparti (laikalook) åsså ett bettfel, vilket som tur är, inte alls är vanligt på våra älghundsraser idag.

Något som gladde mig mycket var mentaliteten på jämtarna. ALLA var trevliga och lugna, precis som de skall vara när man är jämthund :)

Se bilder från Västernorrlands älghundklubbshemsida under denna länk: Gideå utställningen

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Då dömde du säkert Stalo, AnnaSara är hans matte. Se min blogglista.
Spännande med tävlingen, skall bli kul o se lite bilder sedan-