onsdag 12 oktober 2011

I naturen - älgpass, fågeljakt och soluppgång

I går började morgonen väldigt vackert med en härlig soluppgång över Storsjön. Jag kommer att sakna Storsjön när vi flyttar till Getåsen, å andra sidan får vi fjällutsikt där, så det ordnar sig säkert. Åsså har ju Johan lovat att bygga minst en damm :)

Jag har aldrig tidigare suttit på älgpass så mycket som denna höst, p g a att min höft inte är som den ska. Jag har faktiskt insett att det är rätt trevligt( men låångt i från så kul som att gå med hunn´...). Väl på pass såg jag en fågel jag aldrig tidigare sett, nämligen en stjärtmes eller rättare sagt en hel flock (7 st). Trodde först det var en undulat som rymt, men så kom det flera. Kollade i en fågelbok när jag kom hem och visst var det en flock stjärtmesar :)

Johan som är fit -for -fight i kroppen hann även med ett pass med sträckjakt på gås och änder. Det blev några av varje men inte alls som fjolårets resultat. Han kan inte bli klok på vad det är med gässen i år. De flockar sig inte som de brukar. Är de sena eftersom det varit onormalt varmt eller vad är det?? Någon som har en teori att förmedla?  


Morgonens första timmar  över Storsjön
Soluppgång sett från vår altan

På älgpass i Getåsskogarna kunde jag skönja fjällen...
När jag zoomade in dem i  kameran ser de ut att vara väldigt nära!

Gräsandshonan har orange näbb och ett svart fält på näbben. Hanen(anddraken) har gul näbb med en svart fläck längst fram. Ett bra skiljetecken på dem när båda har sommardräkt(eklipsdräkt)

En liten flock stjärtmesar besökte mig  på passet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fantastiska bilder!! Vad har du för typ av kamera?

ForsWards Hund & Jakt sa...

Jag har en Sony DSC-H7, 8,1 mega pixels. Det är ingen värsting kamera. Jag funderar på en ny(är jättesugen...)Anna