lördag 7 januari 2012

Håll tummarna för Muskot!

I går gjorde vi ett IKEA besök i Sundsvall för att b l a inhandla en ny garderob till vårt sovrum. Emma och två kompisar från stan hade hand om hundarna och såklart ingick en motionsrunda under dagen. De åkte förbi hästhagen hos grannarna som vi gör varje dag(nästan). OTUREN var framme och Muskot sprang in i hästhagen hos grannarna fram och åter och PANG!!! Han fick en spark rätt i bröstkorgen så illa att lungan blev punkterad. Som tur är så är grannen och hästägaren veterinär så hon gjorde en första bedömning och roddade med jourveterinär. Tusen tack för det!!

Djursjukhuset i Östersund - Johan Bromee´, hade jour och tog emot. Svärfar, Emma och hennes kompisar åkte i väg i ilfart mot Djursukhuset. Muskot var vit i slemhinnorna, blödde från munnen och bara låg ner... Emma tänkte " Nu dör han" :(

Vi som var på IKEA blev underrättade per telefon och var så klart väldigt oroliga. Väl inne på Djursjukhuset fick Muskot proffsvård. Veterinären ringde upp mig och berättade att "nu är det livsuppehållande åtgärder vi vidtar. Jag kan inte ge så mycket dropp och inget smärtstillande så länge jag inte vet om det är skallen som fått smällen, jag vet inte var blödningen i munnen kommer i från ännu..."

Nästa samtal ingav oss mer förhoppning. "Det är inte skallen, han svarar på droppet, har blivit rosa i slemhinnorna och följer med med blicken, försöker lyfta huvudet! Vi tar kvar honom i natt och sätter ett drän i lungan för den är punkterad. Blödningen kommer från lungsmällen. Vi ringer i natt om han blir sämre"

Vi fick inget samtal från veterinären i natt så Muskot är alltså bättre. De tömde 5-600 ml luft i natt från lungan, i dag betydligt mindre, han har varit upp och gått(som en stöpplig gammal gubbe eller en nyopererad höftpatient...:) Ev. får han komma hem i kväll beroende på tillstånd och tömning av luft. PUH!! Det låter som han kan fixa detta. Min servicehund får vara sjukskriven tillsammans med mig och vi båda kan glömma dragsäsongen 2012!

Håller tummarna för Muskot gör vi och hoppas ni hjälper oss med det:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Krya på dig brorsan!
Kunde du inte valt lite lämpligare villebråd än en häst, kanske en hare eller så?

Lovar att kuta i dragbanorna för dig också.

/Otto

ForsWards Hund & Jakt sa...

Schyst brorsan´, ta i för mig också i draglinan! Just nu "knarrar" huden, åsså har jag en blodpåse som hänger på sidan av bröstkorgen så det är tungt att springa för tillfället...

Hade varit smartare att möta en hare men jag gjorde verkligen inget dumt med hästarna, jag sprang bara in i hagen och viftade på rumpan i 2 sek. och då small det, fattar inte...