fredag 20 maj 2011

Mentalkunskap och test

Det har varit intensiva och lärorika dagar med hund för mig under veckan och för Johan har det varit ett intensivt jobb som skytteinstruktör. Både privata lektioner och ungdomsgrupper som tränar inför Jägarexamenuppskjutning.
Mentalkunskapsföreläsningen som hölls av Håkan Sköld och P-O Eriksson från Jägareförbundet var otroligt bra och alla som var där fick en Aha-upplevelse när det gäller hund och mentalkunskap. Efter föreläsningen var det många som förstod att det är klokt att inte ha för bråttom ut i skogen med sin unghund. Det gäller att hunden först har "växt i sin kostym" helt och fullt.
Under onsdagen och torsdagen testade de(Håkan och P-O) de jakthundar som anmält sig till mentaltest på testbana. Mycket lärorikt och intressant för mig som var med under båda dagarna. Deltagarna som var där var nöjda med de råd och tips de fick om just sin hundindivid efter testet.
Själv testade jag vår gråhundstik, Granta och vår vorstehane, Muskot på banan. Jag hade en bild av dem innan och nu vet jag vad jag ska jobba vidare med för dem båda två. Jag visste att Muskot hade en del skärpa och försvarslust i sig, men inte sååå mycket, det SKA vi nu vi jobba vidare med.
Det var finsk spets, gråhund, jämthund, korthårig tax, rysk stövare och korthårig vorsteh som mentaltestades och deras ägare fick råd om hundarnas mentala förutsättningar för dressyr och jakt under dessa dagar. Otroligt intressant att se vad olika alla individer är!
Att testa sin hund på en testbana är en väldigt bra vägledning till fortsatt dressyr och fostran för dig som hundägare. Eftersom detta är ett inofficiellt test anpassar testledarna sig efter just den hundindivid du har. Jag har redan bokat in Håkan och P-O till en ny föreläsning samt testomgång för 2012 här i Jämtland!
Tusen tack till er båda för att ni kom och vidgade vårt hundkunnande!



Taxfröken Queen skäller på slädgubben
Loke kör en social kamp med "trumgubben" P-O.
Hålla på väg mot husse som sprungit rakt genom figurskogen
P-O lånade Hålla av husse. Hon verkar gilla honom:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

ForsWards Hund & Jakt sa...

Testar om det går att kommentera. Vi har haft fel på bloggen under en period. Nu funkar det uppenbarligen:)
Anna