tisdag 30 oktober 2012

Jakt i södern´

Vi som jobbar med Jägarexamen, jaktguidningar och hundutbildningar hos oss på Forswards var bjudna på gästjakt i trakten kring Lidköping under 4-dagar och tänk så mycket vi fick uppleva och jaga!

Anders och Dan åkte ner en dag tidigare än Johan och mig för att jaga vildsvin och rådjur. Den dagen var djuren listigare än Norrlänningarna så de fick inte fälla nå´t men fick höra fina drev och i a fall se svinen:)

Dag 1 för oss bestod av jakt på Kinnekulle, det lär ska hysa en av Sveriges största Dovhjortsstammar. Mycket skoj för oss att se så många dovhjortar. Tyvärr fick inte vi skjuta några men vår jaktarrangör fick fälla en kalv. Alla vi fick se dem och fascineras av deras "gummibollshopp".

Muskot fick gå som stötande hund på klövvilt på  sista såten för dagen, vilket han fixade med glans. Han stötte en spetsdov på hundföraren som kommenderade "stanna" vilket han gjorde och jag sköt en råbock för honom där jag också kunde kalla in honom från löpan. Det är ju viktigt att en vorsteh som jagar klöv går att få stopp på när man vill. Annars blir det inte bra!

I skymningen bjöds det på andjakt och vi fick några änder och Muskot, som var den enda av våra hundar som fick följa, fick apportera såklart!
Dan med sin räv skjuten på Kinnekulle, han e´en riktig viltvårdare han:)

Ulf med sin dovkalv

De har tydligen en tand i överkäken också dessa dovhjortar

En körtel under ögat fick vi lära oss att de hade också

Min lilla bock

Muskot fick jobba som stötande hund och det gav resultat. Jag fick skjuta en liten bock
Anders "nöp" också en räv

Viltparad efter 1:a dagen. Det är vi inte vana i Jämtland



Dag 2 började med ett försök på gås. Men de "sket" i att komma så då testade vi gräsänder och det gav resultat. Sedan blev det jakt ut mot Hindens rev. Herman (tax och tysk jaktterrier) bjöd på ett fint drev där jag såg get och kid men för på långt håll för att skjuta.

Nästa såt gick Ulf med deras nyförvärv, en wachtel med namn Nestor, endast 6 månader. Han stötte och drev get och kid rakt i famnen på Johan. Gissa om både Johan och Nestor var glada! Så kul att se en så ung hund jobba med hjälp av sina naturliga anlag.

Fram mot kvällskvisten körde grabbarna en kort jakttur till medan jag gick och tränade Muskot på fältsök. Tror ni inte att de blev mer vilt i backen.  Dan och Johan fick skjuta ett varsitt djur till. Helt otroligt vad viltrikt det är nere i södern´!

Sexiga karlar i morgonens outfit

Muskot är skärpt och väntar på gässen som inte kom...

Änder blev det i a fall på morgonkvisten och...

...lite apportering  för Muskots del

Johan som fick fälla tackvare Nestors insats :)

Kvällsjakten resulterade i 2 kid



Dag 3 delade vi upp oss. Dan och Anders jagade rådjur och fick höra fina drev samt skjuta ytterliggare rådjur. Johan och jag jagade fasan, men det tar jag i ett annat blogginlägg.

Vi ber att få tacka så väldigt mycket för fina jaktdagar med mycket vilt, fina drev, supergod mat, bra boende och oerhört trevligt sällskap av båda  familjerna Djerf´s och Dackemark´s

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Grattis till bocken! Kul för er att uppleva lite annan jakt i södra Sverige som vi är när det blir i norr.
Jag skall upp någon gång på älgjakt har jag tänkt. Lite annan natur än hos oss.