tisdag 31 juli 2012

Härliga hundar och hundägare i träning

Jag har haft en del hundar på individuell träning igen och det är sååå kul!

Lydiga hundar som har fått besöka kaninhägnet eftersom stoppet suttit så bra när vi tränat utanför med diverse störningar. Sitter stoppet där finns det stora förhoppningar om att det sitter även när fågeln lättar.

Apportering har jag också jobbat med med otroligt träningssugna hundägare. Jag inväntar med spänning resultat från prov i eftersöksgrenarna och till er andra som skiter i att tävla hoppas jag att ni får mycket GLÄDJE av en bra apportör i jakten:)


Apportering
Det jag ser och hör när det gäller apport är att hundägare tror att de måste vara sååå allvarliga och ARGA när de skall till med apportering. De har hört att när man har en stående fågelhund så MÅSTE man vara sträng och allvarlig...

Jag vill ha roligt när jag jobbar och tror även att hundarna jobbar bättre om de har kul. Jag vet att de vill vara oss människor till lags! Lär vi bara in sakerna vi vill att de skall utföra på rätt sätt så blir det bra. En annan viktig ingrediens är variation i jobbet.Dessutom skall vi ha skoj tillsammans under träning och självklart även under jakten. ALLVARET kommer fram för min del när hunden inte gör som jag vill... Då visar jag mitt missnöje tydligt och snabbt och sedan är det BRA och gos som gäller när den gör rätt igen :)

Det jag också upptäcker är att hundägare missar att leka in apporten när hunden är valp. Du har väldigt mycket gratis i apporteringen om du börjar från valpstadiet och sedan stegvis kräver att hunden skall Hålla apporten, Bära och Gripa apporten även med störningar.

Ut å ha kul nu med din hund och träna apportering av allt du kan komma på!

Inga kommentarer: