fredag 30 december 2011

Hundägarcoachning

Hade årets sista "hundkund" igår, en trevlig vorstehtik från Skarinarnas kennel. Freja som hon heter visade sig vara släkt med våra egna hundar då hon säger moster till Hera :). Det är alltså Vildskinets Cheiron som är far och Zazoo som är mor till Freja.

Matte hade bra lydnad på sin tjej och ville ha fortsatta verktyg för att träna stopp och apportering. Det matte behöver göra är att tro på sig själv och lita på sin hund, bli tydligare i sina kommandon(signaler) för du är kanonduktig och har en riktig pärla till hund!

Det gick så bra med träningen av stoppet att vi tog fram rapphöns som avslutning och även det fungerade fint. Lycka till med fortsatt träning och kör på med stopp, hålla, bära och gripa så ska du se att du kommer ut på prov i eftersöksgrenarna i sommar :)

För min del var det en annorlunda roll att stå och gå på kryckor och instruera, men det funkade:)

Jämthund
Jag hade även en jämttik (8 mån) i träning strax innan jag for in på operation. Där var det husse som behövde lita på sig själv och sin hund. Han hade tidigare mist en hund i trafiken så jag förstår hans rädsla med att släppa sin tik, men det är ju stört omöjligt, att få till en jakthund om den inte får träna lös.

Vi körde först övningar nära och i koppel och gick sedan en runda  i skogen. Det var skitkul att se denna unga dam hur hon först drog i väg som bara den och sedan när hon kom tillbaka efter max 5 min och vi hade gömt oss bakom en gran hur hon fick jobba för att hitta oss. Massor med beröm från husse och fortsatt frihet för tjejen gjorde fort att hon höll fin kontakt. Husse fick gömma sig, göra sökövningar och vara allmänt trevlig samt köra inkallning i skogen. Jag hoppas verkligen att du fortsätter jobba så här med din tik så ska du se att det blir en fin relation er emellan:)

Inga kommentarer: