onsdag 8 december 2010

Nya gemensamma utställningsregler i Norden

Som många vet är jag auktoriserad exteriördomare och dömer en del utställningar varje år på älghundsraserna. Jag har ett stort intresse i hundars exteriör och funktion. Självklart sätter jag mentaliteten och jaktegenskaperna först hos en hund, men jag anser att vi har så bra jakthundsraser i Sverige i dag att vi bör ta med oss exteriören också när vi avlar på våra jyckar. En riktigt bra och hållbar jakthund ska också ha en bra och hållbar anatomi!

Förra veckan höll J/H kennelklubb en genomgång i de nya utställningsreglerna.

Så här står det att läsa på SKK´s hemsida:
"SKK har från och med den 10 januari 2011 nya utställningsbestämmelser, gemensamma för hela Norden. Bland nyheterna märks bland annat nya kvalitetsbeteckningar, ändrade regler för återbetalning av anmälningsavgiften och strängare regler vad gäller sen ankomst.

Hundens välfärd i fokus

I de allmänna bestämmelserna betonas hundens välfärd vid alla arrangemang inom organisationen mer än tidigare. I de särskilda bestämmelserna för utställning påtalas också att hundar som deltar på utställning ska uppvisa god mental och fysisk sundhet. Kraven på veterinärintyg för skador som påverkar hundens utseende har förtydligats."

Det som glädjer mig mycket med de nya reglerna är att det trycks ännu hårdare på hundens välfärd. Mental och fysisk sundhet är det absolut viktigaste för vår hundavel menar SKK och det hoppas jag alla är eniga att ställa upp bakom.

När jag dömer hundar så mår jag illa när de kommer med hundar som är övergödda, alltså riktigt feta! Tänk vad det sliter på hela hunden. Jag har väldigt svårt att förstå att en hund ska behöva vara fet, någonsin. Det gynnar aldrig en hund att vara överviktig.

Jag blir också beklämd när hundar visas upp i allt för mager kondition! Jag vet att det under vissa perioder (hård belastning av jakt eller drag)kan vara svårt att få hull på sin hund. Även om man matar på med ett högproteinfoder, hyvlar i margarin i maten och stödfodrar med fett och råfoder så kan det vara ki att få hull på sin jycke. Om så är fallet så låt hunden vara hemma under den utställningsdagen. Mata på den och låt den få en viloperiod och kom igen senare:)

Lagom är bäst i detta fall!

Vill du läsa mer om de nya bestämmelserna gå in på SKK´s hemsida:
http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1119&Sprak=sv

Inga kommentarer: