lördag 18 december 2010

Skidåkning i djupsnö

Nu har vi fått mer snö i Jämtland. Inga nyuppkörda skoterspår i dag, det fick bli snöpulsning för hundarna och för mig med skidorna också för den delen.

Muskot (nu 8 mån) fick testa att dra en bit, han gillade det skarpt. Han drog rejält framåt den bit han fick dra sedan fick han springa lös igen för att sedan bli kopplad en stund osv.

Jag får ibland frågan hur jag gör när jag kör in hundar och jag är noga med att de ska tycka att det är KUL! De får tidigt följa med och springa lös både bakom och framför skidorna för att de ska upptäcka vad otroligt skoj det är med skidåkning:) Sedan när jag tycker att min hund kan få "provdra" en stund kopplar jag på den, oftast tillsammans med en annan hund och låter den dra i fullfart framåt en kort stund för att sedan växla mellan att vara lös och i lina. För mig funkar denna modell bra. Självklart handlar det inte om långa sträckor för en unghund, det är mer för att hunden ska få upp dragviljan och för att vänja den med selen.

Hoppas du som jag tränar din hund i vinter med drag och skidåkning. Kanonbra motion både för dig och jycken!




Inga kommentarer: