söndag 30 januari 2011

Hundutställning i Trysil

Jag hade äran att få döma hundar på Hedmark Elghundklubb,s utställing i Trysil igår lördag. Jag hade 35 jämthundar och 42 norsk älghund grå hanar att döma. Det var en fröjd att få se så många fina gråhundshanar på en och samma gång. Här i Sverige har vi inte samma exteriörakvalitét på dem. Nu är ju förstås Norge gråhundarnas ursprungsland, så det bör ju ha en inverkan på det hela;)

Kerstin Hendriksson dömde gråtikarna och de övriga älghundsraserna och hon gjorde samma reflektion på tikarna.

Vi fick kneip, brunost och römme med oss hem till Sverige och är lyckliga för det, för det är verkligen gott och norskt!

Vi fick också Norska elghundklubbens Jubileumsbok i domargåva. En bok som jag blev riktigt glad över! Min fars första gråhundstik, Granta som var efter Bertil och Lösti, köptes av Arne Blom samma år som jag föddes(1965). Jag växte upp med henne och hennes valpar under 10 års-tid. Arne Blom har varit och är en stor guru för mig när det gäller gråhundar.

I denna jubileumsbok skriver Kjell-Pettersen att Lösti är stammor till många av de bästa nedärvarna vi har haft i Norden!! Granta som var vår första gråhund var också kullsyster med Re som Gunno Tunegård ägde här i Sverige. Han blev en stor nedärvare här hos oss.

Det är kanske inte så konstigt att vi i familjen har haft så många bra gråhundar genom åren med den stammen bak i stamtavlorna:)
Tack till Hedmark Elghundklubb för den fina boken! Skoj att se så många känte hundar och folk.


BIS i Trysil - Svart älghund, Rambo
BIR gråhund och BIS 2a, Varg av Raudberget.

Inga kommentarer: