lördag 3 juli 2010

Rappport från Sångbergets Peppar (Otto)


Jag har upptäckt att en av valpköparna i den senaste kullen är "typ" kåsör och jag tycker om att dela med mig av sån´t som är kul, så håll till godo av rapporten från Ottos första vecka i nya hemmet hos husse Jonas från Piteå.

"Nu när Otto ligger i sin mangelkorg och drar luft tänkte jag passa på att avrapportera de första dagarna ihop med nämnda valp.

Till sin allmänna livssyn har han mina fulla sympatier:
- Man kan aldrig sova för mycket!
- Finns mat skall den ätas!
- I händelse av att det finns någon att reta, varför avstå?
- Myggor är ett h-e!!

Till slut har Fille(det är familjens äldre hund) i alla fall tagit sig samman och förklarat hackordningen. Det såg bra fånigt ut första dagen då han försökte bli kvitt, den i hans ögon varande, lilla otäcke huliganen genom att gå undan. Resultatet blev att Otto galopperade bakom Fille med någon variant av drevskall från rum till rum. Men som sagt, det har blivit slut på det nu. Fille verkar dock ändå vara Ottos stora idol, men kärleken är inte helt besvarad...

Vi klarade oss undan första dagens utfodring med blotta förskräckelsen. Fille, som normalt inte är något matvrak, fick minst en sak för mycket att sysselsätta hjärncellen med då vi gav båda hundarna mat samtidigt och kom sig inte alls för att äta medan Otto gjorde processen kort med sin mat. Lösningen på det var att ge Fille mat senare då Otto somnat. Sannolikt var dock Otto delfin i sitt tidigare liv och sov bara med en hjärnhalva (-cell?) och satte friskt i sig en större del av Filles portion medan jag gick ut för att hämat en sak från bilen. Innan detta hann han även med att gnaga hål i fodersäcken, men då hann jag med i svängarna och han fick bara i sig någon enstaka foderkula. Lärorikt att ha en hund som beter sig som Vorsteh "ska" göra....

I övrigt är vi nog rätt bra kompisar, särskilt nu när jag också tagit mig samman och börjat sätt upp lite regler för hur man beter sig i vår familj. Första dagarna trodde jag att det var viktigast att han fick lära känna oss utan några större krav på beteendet, men nu försöker vi så smått att styrsla upp Ottos framfart.

Han verkar vara en pigg och alert krabat som fort klurar ut saker och ting som när vi trodde att han började bli rumsren samtidigt som en rejäl åskskur drog förbi. Otto vaknade efter en eftermiddagslur och skubbade ut på gräsmattan, möttes av massa kallvatten i nacken och kutade in och satte sig på mattan i vardagsrummet i stället. Det får vara någon hejd på rumsrenheten!

I dag har det varit mycket miljöträning. Först fick han hänga på ned till båten och kontrollera att jag skruvade ihop motorkablarna på rätt sätt, därefter tog vi en tur förbi de provisoriska fotbollsplanerna där Piteå Summer Games (fotbollsturnering för 600 ungdomslag) spelas och tittade på fotboll. Vid fotbollsplanerna blev vi dock "hårt" ansatta av barn, vuxna och även hundar som ville hälsa och klappa på Otto. Fick dessutom då möjlighet att tillämpa försvar av Fille när en hund (som ägaren inte tyckte sig behöva hålla i) kom rusande fram. Antingen var det en tik, eller så kanske Fille tycker att jag kan sköta det där med att bestämma oss för om det ska slåss eller inte för han höll sig lugn i bakgrunden medan jag hivade bort hunden.

Otto har även hunnit med att ta sin första simtur, han följde glatt efter Anton(familjens son) som hoppade från bryggan för att sjösätta sin egenhändigt ihopspikade segelbåt. Jag var inte med då men enligt mina föräldrar som hade hand om Anton och Otto så simmade Otto riktigt fint när förvåningen över att bryggan försvann under fötterna lagt sig.

I morgon väntar, om vädret och den smått antika båtmotorn tillåter, båttur till stugan i Luleå skärgård. Maria(matte i huset) går på semester idag så nu ser vi fram mot några veckor på ön i frånvaro av bilar och alltför närboende grannar där Otto kan utforska omgivningarna utan att riskera att hamna under en bil eller bajja på fel sida tomtgränsen."

Ha det bra!
/Familjen Persson-Öqvist

Tack Jonas för an härlig rapport från Ottos första dagar hos er!

Inga kommentarer: