tisdag 13 september 2011

Rapphönsträning

Jag hade två hundar i träning på rappisarna i dag. En 5- årig pointertik som hade börjat tjuva och ville gå efter en bit. I dag fick hon många träningstillfällen och fick göra rätt, rätt och rätt! Så nu hoppas jag husse kan vara lugn på fjället igen:)

På eftermiddagen kom en 8 månaders vorstehkille som husse och matte ville se vad han gjorde när han kom i kontakt med fågel. Det var en grabb som verkligen hade jaktanlagen djupt rotade med hjälp av bra avel i många generationer. Nu gäller det bara för husse och matte att "hänga med i svängarna" och "stämma i bäcken" när jaktlusten ökar ännu mer:) Det är ju er första jakthund så jag önskar er all lycka till. Fortsätt att läsa Anders Landins bok och titta på hans filmer och omsätt det i praktiken ska ni se att ni får skoj i skog och mark! 

I dag hade jag Daniel Norrman som hjälpinstruktör, det tackar jag för!

 Pointertiken Orka skötte fåglarna fint

Vorstehkillen Bruno, blott 8 månader testade sina anlag på rapphöns idag.

Inga kommentarer: