söndag 13 mars 2011

Dagens hundträning på rapphöns och gårdagens utställning

Igår var jag i Borlänge och dömde älghundar. Lite mycket bilkörning(96 mil t o r) men vad gör man inte för sitt största intresse:)

Jag hade gråhundar, svart älghund, karelsk björnhund, östsibirisk laika samt vit älghund på min lott. Gråhunden jag dömde fram som BIR -hund slutade som BIS-hund. Han heter Smygarebäckens Aske och bor i Nora såg jag i katalogen när jag kom hem. Jag hade 2 riktigt snygga karelare från Björnsaxens kennel i Torsby i min ring också. Trevligt temperament och riktigt fina exemplar av rasen. Skoj att se!




Idag testade vi hur rapphönsen fungerade efter vintervilan. De tyckte det var skönt att komma ur voljären och lufta sig lite grann. Våra egna hundar Kalla och Muskot fick några fina arbeten med hönsen. Skoj att se att det fungerar bra med våra"rappisar" inför kurshelgen den 26-27 mars, samt inför vår egen uppfödarträff helgen efter. Det ska bli kul att se många olika individer och hur de jobbar. Vi längtar!

Sångbergets Kalla står för en rapphöna

Sångbergets Muskot gör likadant. Det var riktigt skoj att träna honom idag. Han har hunnit bli 11 månader snart(den 26 mars) och har börjat förstå vad som är roligast i en fågelhunds liv :)


Emma var med och filmade en "snutt" på Muskot:

Inga kommentarer: