måndag 11 februari 2013

Vår Trollelgen´s Granta tog cert i Gideå

Utställning i Gideå
I helgen som var har jag och yngsta dottern, Emma varit på utställning med vår gråtik, Granta. Hon fick cert och vann både jaktklassen och bästa tikklassen (vilket inte var så svårt eftersom hon var själv:)

I BIR och BIM drog hon kortare strået och placerades som Nr.2. Hanen vann!

Jag är ju van att stå på andra sidan ringen, så det var en trevlig dag att få se och lyssna på Stig Brännvall och Aina Lundmark Johansson som var domare för dagen i Gideå. 

Bra klass på jämtarna
Aina hade 25 hanar i jaktklass och 23 tikar i jaktklass av jämthund. Det var verkligt hör kvalité på dem. Skoj för rasen!!

Utställningstips
Jag kan rekommendera alla att träna sig själv och sin hund att stå, bli hanterad( tagen i: känn på bröst korg, svans, osv.) och kollad i munnen, känd på testiklar (om man är hane) samt träna att springa på vänster sida i trav. Denna hantering/träning underlättar oerhört för domaren i bedömningen och det är inte svåra grejor tat träna på.

Många lokalklubbar anordnar "ringträning" så passa på att gå på en sådan alt. anmäl dig på en kurs där du ber om att få hjälp att träna inför utställning :)

Rolig händelse:)
Vi åkte och hälsade på äldsta dottern i Umeå innan utställningen. Hon bor i Umeå och pluggar till Polis.

När vi skulle gå till sängs så låg hennes polisbälte i rummet vilket jag såklart ville testa och fick också en lektion i hur en batong hanteras. I bältet fanns ju även handbojor som jag var nyfiken på, såklart. Jag satt på mig en och...... Hm... Karin hade inte nycklarna hemma, de låg i skåpet på skolan. Lördag natt och låst, ja det var bara för Mamman att sova i dem!!! Som tur var hade jag bara satt fast ett handfängsle på hö. hand.

Ha, ha, ha. Jag blev en erfarenhet rikare!! - Nu vet jag hur det är att sova med handboja :)


Emma, dotra vår, är en duktig handler och presenterade Granta på ett föredömligt sätt i ringen

Det är alltid enklare att åka hem, även om det blir långa resor, när resultatet blir bra:)

Handfängslen har jag nu provat

ont på morgonen....


3 kommentarer:

Kristina sa...

Grattis!

ForsWards Hund & Jakt sa...

Tackar :)

Lindsjö taxar sa...

Grattis, nu är det bara att ta de resterande till championatet