tisdag 26 juni 2012

Många vill förbättra sin relation och apportträning

Många vill ha hjälp med sina hundar och relationen med dem. Jag blir så glad att fler och fler tar hjälp när hundägandet har blivit ett problem. Det ska ju vara KUL att ha hund!!

I går hade jag tre olika individer här som ville ha hjälp med olika saker. En hade kommit långt i sin relation med sin hund och kunde börja kräva att stoppet skulle sitta så han fick träna i kaninhägnet och på duvorna. Stoppet satt väldigt fint, så skoj att se:)

De andra två behövde hjälp med vanligt "hyfs" som att gå snyggt i kopplet och INTE göra utfall mot mötande människor eller hundar. Det blev också mycket bättre efter en stunds träning och lite nya verktyg för hussar och mattar att jobba vidare med.


Apportträning
Jag blev lite träningssugen själv efter att ha hjälpt andra med sina hundar så då fick Vickan och Muskot en liten apportövning. Det jag märker mer och mer ju längre och ju fler hundar jag har är att det gäller att vara LUGN och TYDLIG när man tränar sin hund. Är du inte i form så skit i att träna hund. Då kan ni bara mysa istället ;)

Som ni ser på filmsnuttarna så kräver jag att Muskot håller sin fågel längre i munnen än Vickan som endast är 5 månader :)


Vickan fokuserad på apportkommandot

Bromsar in för att...



plocka upp fågeln och komma in till matte :)

Muskot har fokus på sin apport...

landar och....

fortsätter fokusera på målet!

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Bra inlägg och fina bilder!! Jag måste träna inkallning på mina små bättre, rådjur i nosen sedan vill de inte höra. Träna med lång lina i skogen kan det vara något?