söndag 24 juni 2012

Härliga tider, många vilda djur och kopplade hundar

Under helgen som gått har vi umgåtts med våra barn (vuxna nu, men ändå barn), ätit gott, tränat hundar, cyklat, dansat och sprungit.

När man är ute i skog och mark nu, ser man många vilda djur och vackra växter. Under en av våra cykelturer kom en tjädertupp och körde om mig på höger sida på 2 m avstånd... det gick fort kan jag lova!
Efter ytterligare en bit såg jag ett tranpar med en unge på en åkerplätt. Tranparet lättade och vips var ungen borta. Nyfiken som jag är gick jag dit för att se om jag kunde hitta den "platsade" ungen.

Jajjamen, där låg den helt platt på backen och trodde förstås att den var osynlig. Jag platsade Muskot och gick fram för att fota(se nedan).

Koppeltvång 1 mars-21 augusti
Jag vill påminna alla er hundägare att hålla hundarna kopplade om ni inte är 100 % på att ni har en lydnad som håller även när små djurungar dyker upp. Det är vi skyldiga de vilda djuren!!


Tranungen trycker hårt i gräset och tycks tro att "ingen ser mig om jag ligger helt stilla"

Oj då, är jag upptäckt!
Kolla in de låååånga benen...

Vattenklövern blommar nu. Doftar gott gör den och fin är den dessutom

Muskot var med på min myrpromenad bland Polarullen

Vickan har sprungit in i vårt solur och fått en rejäl stukning. I a fall hoppas jag att det är det så inget är av där inne i frambenet...
Den skadade Vickan vilar sitt ben på gamla Hera. Skönt och tryggt :)

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Vilka härliga bilder!! En tranunge så ung har jag aldrig sett. VIlken upplevelse att se den. Jättefin bild på muskot.
Vi min upplevelse i helgen med älgkalvar. Ikväll sista hundträningen för sommaren på Jaktgården.