torsdag 21 oktober 2010

Guldhorn? Grattis!!

GRATTIS!
Jonas Eriksson som vi kallar "TaxJonas" eftersom han har en kanonbra tax som heter Elis, sköt häromdagen en riktigt stor älgoxe. Här nedan kan du läsa hans egen jaktberättelse:

"Tisdagen den 12 oktober hade jag den stora turen att fälla denna fina 18-taggare i Djupsjön Offerdal. Det började med att Bleckås Qelly skällde ståndskall på den i ca 25 minuter och hennes förare Bertil Johansson låg och siktade på den på ca 50m, men hade inget bra skott läge. Då kom det en hund till på ståndet och oxen skenade ner i det område som jag och min gråtik Pilkåkojans Klara gick.

Jag fick rapport via jaktradion att de var på väg ner i området och jag sprang ca 400m upp på en större myr, väl framme i kanten på myren såg jag älgen passera på 200m. Då sprang jag tillbaka in i tallungskogen 200m och när oxen kom på mina spår vinklade den upp mot där jag stod. Och i trav på ca 50m blev det till slut ett lätt skott bakom bogen och oxen föll till backen.

Min största älg hittills var ett faktum. Slaktvikten var 265kg, sen vi får se om det räcker till guld i hornbedömningen, en preliminär uppskattning gav ca 310p dvs guld. Jag tror jag ska göra en förstoring till Bertil som var så när att bli oxens överman, men så är jakten man vet aldrig vad som händer..."
Jonas


Snacka om jägare som vet vart han ska vara vid rätt tidpunkt :)Grattis till en fin oxe och ett fint jobb!

Surt för Bertil :( men han har sååå bra hundar i sin Bleckåskennel att chanserna är stor att få skjuta fler av den kalibern.





Inga kommentarer: