söndag 16 maj 2010

Mentalkunskap/Mentalitet

Efter genomgången Steg III -utbildning i mentalkunskap hoppas, och tror, jag att jag kan hjälpa dig och din hund ännu mer med ditt ledarskap, din vardag och injagning av din hund.

Hundens mentalitet är ju avgörande hur jag ska jobba med min hund. Jag har alltid jobbat med min "magkänsla" när det gäller hundar men nu har jag fått ett verktyg att jobba med genom mentalkunskapen och mentaltestet.

Jag kommer helt klart att testa mina hundar från och med nu och hoppas och tror att jag kan påverka flera att göra det. Mentaliteten är och har alltid varit det viktigaste när jag har valt hanar till mina tikar genom åren.Tikarna jag parat har också varit bra mentalt. Nu har jag fått kunskap om Mentaltestet och tycker att det ska vara lika självklart som jakt-och utställningsmeriter på en hund.

Som Barbro Börjesson säger:
" Det finns inte två hundar som är lika!
Ju fler hundar jag träffar desto mer övertygad blir jag om att varje hund är unik - precis som varje människa - är en unik individ.

Därför är det så viktigt att vi försöker anpassa hantering och dressyr efter den enskilda hundens förutsättningar. För att kunna göra det måste vi som grund ha en stabil hundkunskap att stå på. Kunskapen ökar om vi lär oss mer i ämnet mentalkunskap.

Allt hundar gör styrs av deras individuella mentala status. Det är också den som avgör hur effektivt och skickligt hunden kan bli i sitt arbete.

När vi efter ett mentaltest känner till hundens mentala förutsättningar blir både dressyr och vardagsumgänge så mycket enklare"

(Citat ur Barbro Börjessons "Mentaltest-Hundens högskoleprov")

Inga kommentarer: