fredag 7 maj 2010

Kursarna i Hallen - Tydlighet!

I går kväll när jag körde uppföljning från förra veckan var det en ägare som sa att det går inte så bra med "Sitt- stannakvarkommandot". Jag frågade varför och ägaren sa "det beror väl på mig att jag är otydlig". Yes! sa jag, just så är det! Vissa skyller på hunden och kommer med en massa bortförklaringar till att det inte går...

Om inte hunden förstår vad du vill att den ska göra, är det metoden och dig det är fel på INTE på hunden. Kom inte och säg att den är "dum i huvvet, har damp eller nå´t sån´t för det stämmer icke!

Alltså varje gång hunden inte förstår vad du menar så rannsaka dig själv och fundera hur du kan göra det tydligare för din jycke.

Jag poängterade också vad viktigt det är att variera berömmet. Go´bit, rösten, smek i mungipan, en klapp, en boll, en trasa(leksak) osv. Ju presicare du är med att berömma för rätt beteende desto snabbare resultat får du ;o)

Nästa vecka tar vi uppehåll från instruktörsledd träning men självklart fortsätter du att träna och ha skoj med din hund nu och för alltid!

Själv åker jag på fortbildning till Östermalma nästa vecka. Jag har blivit uttagen att gå steg 3 i Jägareförbundets utbildning för instruktörer. För att bli certifierad instruktör genom Jägareförbundet krävs steg 4 också. Får se om jag når dit så småningom...

Jag och några till från hela Sverige, ska drillas i Mentalkunskap med b l a Barbro Börjesson. Ska bli HUUUR KUUUL som helst :-)

I morgon ska ForsWardarna hålla intensivkurs i Ledarskap och lydnad i Stugun. Blir spännande att se nya individer av både två -och fyrbenta.

Inga kommentarer: