måndag 11 juli 2011

Sommar och vattenapportering

Det var länge sedan jag skrev nå´t om våra egna hundar och träning av dem. Självklart så tränar vi dem också, inte bara andras, även om det blir lite lidande ibland.

Konditionen är god på både älghundarna och fågelhundarna. Cykel, löpning i terräng, simning och promenader i skogen samt allt "rejsande" med varandra gör att de håller sig i trim rent konditionsmässigt.

Sommar innebär också en hel del apporteringsträning. Jag brukar göra det i vardagen, som med allt annat när jag håller på med hund. Att ta med apportobjekt ut i skogen eller vart det nu är man är och kasta, gömma, släpa och låta hundarna leta rätt på dem är ett bra sätt att hålla igång apporteringen.

I kväll har jag tränat och haft skoj tillsammans med Göran Mattsson, husse till Heras kille Nr 1, Tvärnypets Hojt. Han hade införskaffat en "kastmojjäng" för en tennisboll så att han kunde skicka iväg den lååångt ut på sjön. En sådan ska jag också se till att köpa - hundarna tyckte det var SKITKUL! och jag också:)

Det är en konst att variera träningen så mycket som möjligt så att både ägare och hund får en utmaning och behåller glädjen i att jobba, anser jag!
Medan jag och Göran tränade hund hade Johan skytteträning med Görans sambo Carina. Det gäller att vara effektiv:)
Tack för en trevlig träningsstund!
Strävhåret Myltha apporterade villigt bollen
Kallas pappa Tvärnypets Hojt, var verkligen villig att bada och utföra en bollapportering för sin husse Göran.
Hojt i full fart in till husse för avlämning
Gissa går gärna i vattnet när apportkommandot kommer!
Hämtad och funnen trots att husse kastade iväg den riktigt långt!

Inga kommentarer: