måndag 5 oktober 2009

Riksprovet avklarat!





Kalla fick 8 i vatten och 10 på spår. På fält blev det ett eg, men vi var med på släpp ända in i slutet. På bilden är det jag o Kalla samt strävhåret Landinarnas Mats med husse Lennart.

Under veckan som varit har jag verkligen fått nya erfarenheter när det gäller jakt-och jaktprov på fältfågel. Vi var ett gäng från Jämtland som åkte ner för att förbereda våra hundar inför Riksprovet på fält, som i år gick i Österlenstrakterna. Vi började hemma hos Birger Knutsson som ägde far till vår tik Hera, nämligen Geggens Solo. På Knutssons marker utanför Vårgårda, fick vi träna upp våra hundars sök på stubb samt träna på utsatta rapphöns. Kalla hade fyra fina stånd samt två eftergångar. Alltså ömsom vin ömsom vatten. Revieringen och vidden i söket tog sig allteftersom men det blev några stopp och frågor till mig från Kalla om hon gjorde rätt. Det var bara för mig att peppa och berömma när hon gjorde rätt. Kalla är en lättförd tik som inte behöver hårda ord massor av visslande så det var bara för mig att hålla mig lugn och ignorera när hon blev besvärad av andra förare. Det är detta som är utmaningen med hundar, att hitta de olika individernas bästa inlärningssätt ;o)

Dag 2 fick vi mera rapphösnträning och senare på dagen också leta rätt på fasaner i ett Ja, vad ska jag kalla det... TRÄSK, kanske inte är rätta ordet men det var högt gräs, en bred bäck och mera gräs där fasanerna bodde. Kalla fick i alla fall till två fina stånd i denna oländiga mark och en kort eftergång på rådjur(kort blev det förmodligen p g a oframkomligheten). Jag borde vara nöjd med dessa två fina jobb, men icke mycket vill ha mer... Jag släppte en gång till och hon lyckades med att stöta en fasan och fick till en fin eftergång :o( Drumligt av mig att släppa när det gått så bra tidigare.

Under kvällen åkte vi till Anders Landin och tränade i kaninhängn. Det var en upplevelse och väldigt nervpirrande för oss alla. Det gällde att vara på helspänn och vara beredd med STOPP-signalen, hela tiden. Kalla fixade det oerhört bra till Daniels stora förvåning ;o). Kul att överraska dig Daniel! Patriks tik Akila nöp en kanin, men den var nog inte riktigt kry, tror vi... för sååå bra jakthund är hon väl inte Patrik?

Jag vill verkligen tacka Anders Landin för att vi fick komma och träna hos dig. Suveränt!

Efter detta åkte vi ner till Höör och bodde där på en camping. Utanför campingen fanns en stubbåker där vi släppte våra hundar för att träna reviering och vet ni vad?! Där fanns gott om fasaner. Vi raggade också upp fält med betor för att våra fjällhundar skulle få bekanta sig med det underlaget. Det var en upplevelse kan jag lova.

Så kom då provdag nr.1. Sångbergets Kalla, Vildskinnets Sputnik och Vildskinnets Cheiron startade i eftersöksgrenarna. Kalla fixade detta med 10,8, Sputnik med 10,10 och Cheiron blev ej godkänd i vattnet vilket innebar att han inte fick starta på fält :o(. Surt för Anna som åkt ända från Sveg... men hon bröt i hop och kom igen! Vildskinnarna Stella och Akila gick på fält under denna dag men gick inte till pris. De hade verkligen otur med marken. Det var mer hare än fågel där de gick.

Under fredagen startade jag Kalla på fält och med tanke på att jag i början på veckan hade varit inställd på att stryka henne, eftersom jag inte ansåg henne vara mogen för uppgiften, så gick hon bättre än väntat. Hon fick vara med till sista släpp och jag hade två stånd med henne men fick inte till någon situation för domaren. Det är tätt i energiskogen och hampan kan jag lova!!
Sputnik staratde också på fält under dagen och gick väldigt bra sökmässigt men lyckades inte till 100% med fågeln så han blev inte heller godkänd för dagen.
Sista provdagen var det dags för Häxa och Cabron som båda de gick till pris (läs mer på hemsidan)Vi kan konstatera att det blev bättre och bättre ju lfler dagar vi var nere i Skåne.
Kanske är det som med skidåkare och höghöjdsträning, fast tvärtom - vi behöver åka ner på låghöjdsträning ;o)

Summa summarum: en mycket trevlig vecka med massor av nya lärdomar och bekantskaper!

Inga kommentarer: